tirsdag 1. mars 2011

Vekstmediers evne til å holde på vann

Vi undersøkte forskjellige vekstmediers evne til å holde på vann sist vi var her på Vea. Vi hadde perlite, torv, sand, vekstjord og silt i plastbeger. Alt ble målt og veid, vann på og ut igjen, måle og veie på nytt. Greit nok.
Perlite trakk til seg overraskende mye vann. Mye av det rant riktignok ut igjen når vi stakk hull i bunnen av plastbegeret, men likevel, vekten økte faktisk fra 7,95 g til 49,85 g og det er jo ganske mye vann. Noen som har prøvd å sette stiklinger i våt perlite? Funker det? Silt veide 152,85 g når den var tørr. Med vann i koppen viste vekta 174,34 g. 21,49 gram med vann altså. Var ikke det lite egentlig? Bare halvparten av perlite. Nå skal det skrives rapport fra forsøket, og jeg er ute på gyngende grunn, igjen.

2 kommentarer:

  1. jeg har spiret frø i perlite, det funka som fjell. Peonfrøene lå der og spira og spira en laaang stund, men når jeg oppdaga at de hadde spira så hadde de nok vært døde et halvt år.... *rødme*

    men gøy med sånne forsøk da, jeg digger sånt jeg :D

    SvarSlett
  2. Helt enig, så lenge man ikke skal skrive rapport etterpå. :)

    SvarSlett