onsdag 21. juli 2010

Et anstrengt forhold

Hageredskap er noe man får forhold til. Tenk deg om man måtte grave i jorda med bare hendene. Hud og negler blir jammen ødelagt nok som det er.

Det er ikke helt godt å se, men på dette bildet er det en krafse.

Vi har et anstrengt forhold. Det strekker seg helt tilbake til den gang vi bygde hus, for 20 år siden. Strengt tatt kan ikke krafsa noe for at vi la i vei med et så halsbrekkende foretak som husbygging i en alder av 22 og med nyfødt kolikkbarn i byggegruben.

Krafsa har fått bli med på flyttelasset, men den regnes ikke til hageredskap. Den er ikke oljet en gang. Den oppbevares i det borteste hjørnet, bak all hageredskap. Vi skuler på hverandre av og til, men ute fra låven har den ikke vært på mange år.

Nå hadde det seg slik at min kultivator (bildet er lånt fra Fiskars, det regner jeg med at de synes er greit) måtte på rekonvalesens. Den hadde hyppet litt mye poteter og hadde behov for en ekstra bolt. "Den enes død, den andres brød". Krafsa fikk komme på banen som en innbytter, og vel, den kan altså hyppe poteter. Kultivatoren er nå friskmeldt, og krafsa er blitt oppgradert til kultivatorvikar. Neste gang jeg skal olje hageredskap kan det faktisk hende at det drypper en skvett inn i kroken dens også.

4 kommentarer:

  1. Jeg har også investert i en kultivator på langt skaft og lovpriser den! Krafsen står bortgjemt i et hjørne og furter..

    SvarSlett
  2. Anonym11:28

    Jeg liker også kultivatoren, men ikke "2 i 1"-varianten. Når jeg bruker dutch-siden av den så henger kloa seg opp i staudene... og når jeg bruker kloa så river jeg med dutch-siden... Vil ha "1 i 1" av disse to. Og nytt skaft til grævet. :D

    SvarSlett
  3. For meg er kultivatoren helt uunnværlig. Bruker en denne med det samme vassarven og andre ulumskheter stikker bladene sine opp av jorda, slipper en billig unna ugressrenskingen.
    Den er goså grei dersom ugresset er kommet langt. Da hakker jeg med den, for så å rake sammen ugresset med en liten rive.
    Kunne ikke greid meg uten.

    SvarSlett
  4. Det er noe med det, god redskap er halve jobben. Da er "arbeidsglede" et ord som gir mening.

    SvarSlett