onsdag 22. september 2010

Troll og Odin

Overskriften kan tyde på at jeg enten skal fortelle eventyr, eller at innlegget handler om norrøn mytologi. Det skal ikke handle om noen av delene, det skal handle om noe så vanlig som poteter.

I år har jeg Mandelpotet, Troll og Odin. I tillegg har jeg tørråte, i bøtter og spann. Riset på Trollpotetene er så godt som borte. På Mandel er det bare et og annet grønt blad i toppen. Odin derimot står der like grønn.

Vi har tatt opp ei rekke med Troll. Det er bedre avling enn i fjor. Det sier egentlig mer om i fjor. Hvert ris har mange poteter, men de fleste er veldig små. Nå som riset er borte kan jeg ikke regne med at de blir større heller. Foreløpig får de stå der, det er for varmt i kjelleren til å sette dem dit nå.

I dag tok vi opp et ris med Odin. Et ris var nok til middag for tre. Smakte godt gjorde de også. Dette er en klar favoritt.

3 kommentarer:

  1. Anonym08:42

    Tørråte her også. Både på potet (3 noname som ble til overs fra innkjøp) og tomaten dessverre. Men i drivhuset går det så sakte at det klarer seg.

    Jeg merker meg navnet "odin" - eneren er en ener atså. ;)

    SvarSlett
  2. Statskontrollerte settepoteter, eller første års avling etter kontroll, alt annet er risky business. Kjøpepoteter er friske nok til å spise, men de kan ha med seg både tørråte og annen smitte... Jeg tør i alle fall ikke.

    SvarSlett
  3. Leit med tørråte! Hjemmedyrkede poteter er veldig godt da :) Etter opphold i år tenker jeg å sette poteter igjen neste år. Skal se etter odin, ettersom du fikk bra resultat med den :)

    SvarSlett