lørdag 11. september 2010

Badeparken i Sandefjord

Ett eller annet sted i Sandefjord kommune sitter det en oppfinnsom sjel. Jeg sier ikke at det bare er en oppfinner i Sandefjord, men minst en, og den har fått gjennomslag for flere fikse ideer. Slik som i denne parken. Midt ute på en gressplen var det bygget en borg. Den hadde tårn, vindelbro og voldgrav med vann. Borgen var plantet til med sommerblomster både utenfor og innenfor murene. Blomstene, i alle fall noen av dem, hadde byens barnehager drevet fram. Omviseren vår fortalte om overrekkelsen. Det skal ha vært et voldsomt opptog ledet av konge (ordfører) og dronning (kultursjef?). Barna fikk plante sine blomster, mens en ridder passet på dem. Det hele var rørende gjennomført. I alle vinduene var det tablåer og i det enne tårnet satt en prinsesse. Selv jeg kan se at hun bare venter på å bli reddet. Ved juletider blir installasjonen skiftet ut med julenisse og alt som hører til. I forbindelse med "den kulturelle skolesekken" dukket det opp en drage i borgen, men den har visstnok fløyet sin vei nå.

Badeparken i Sandefjord har en rekke kjente og ukjente skulpturer. "Poseidon" og ... nei jeg skal innrømme at denne borgen trollbandt meg totalt. Jeg kjente at alt i meg protesterte da omviseren fortalte at den skulle snart rives. Det skyldes ikke kommunal vandalisme eller økonomiske innstraminger, men rett og slett ønsket om å fornye seg. Jeg vet hvor jeg skal spise matpakka mi neste gang jeg skal til Vestfold.



2 kommentarer:

  1. Morsomt tiltak. Jeg håper de har sjekket ut med ungene om de også ønsker å fornye seg....

    SvarSlett
  2. Ikke sant det er fint?
    Jeg er fra Sandefjord og er superstolt av både Larvikitt i Larvik og parken i Sandefjord.
    Generelt synes jeg Parkvesenet i Sandefjord er utrolig dyktige. Også er de like glad i Kjempeverbena som meg! :)

    SvarSlett