søndag 27. desember 2009

"Noen" er ikke meg.

Jeg har fundert litt fram og tilbake, og synes at det går med veldig mye såjord. Særlig synes jeg det er ille å tømme ut alle de pottene som det ikke spirer i. Rent sløseri egentlig. Selv om det skulle spire så må det jo prikles, og da blir det meste av såjorda slått ut da også. En helt annen ting er at utover sommeren har det vist seg vanskelig å unngå at pottene tørker ut. Jeg har brukt å trekke plast over, men før eller senere overraskes jeg av at alt er blitt knusktørt.

Jeg har vurdert å så i ziplock poser med vermiculitt, og idéen er ikke så helt dum, men jeg bekymrer meg litt over at ikke alle andre også gjør det. Jeg skjønner at noen må være først ute med nyvinninger, men den "noen" pleier ikke være meg. I dag fant jeg heftet "Optimal Frösådd" av Ingemar Björk, og fikk bekreftet det jeg alt visste, "noen" er ikke meg. Han sår riktignok ikke i vermiculitt, men derimot på papir. I heftet har han samlet opplysninger om såmetode for et utall planteslekter og arter. (Takk til Dag som la ut denne tråden på hagegal. Her er lenken til siste utgave av "Optimal Frösådd".)

Hva skjedde med den klissete damefilmen jeg lovte meg selv i går? Den ble til frøboks istedet, og nå er alle AGS frøene merket med P5, P20, KU og ekspedert dit de skal. Du slette tid hvor mye håp det er i en liten frøpose.

1 kommentar:

  1. Ja, det går sakte men sikkert mot ny såsesong og jeg merker at det klør i fingrene. Det har vært lenge uten jord, og frøboksen står på vent til nissen har forlatt bygningen.
    Ønsker deg lykke til med årets frø.

    SvarSlett