tirsdag 2. august 2011

Krakk

I våres var jeg på Aulestad, Bjørnstjerne Bjørnsons hjem, sammen med klassen. Vi besøkte også kårboligen som ligger like ved. Jeg husker ikke hvem som hadde bodd på kår der og selve huset som var i sveitserstil er revet. Av alle ting var den gamle pipa beholdt. Huset som står der nå er et helt typisk 1970 tallshus. Hvis man vet hva man skal se etter kan man finne den gamle hagen. Jeg visste ikke hva jeg skulle se etter. Jeg syntes bare at det så malplassert og forfallent ut. Vi hadde heldigvis en god guide.

Jeg fikk sansen for disse krakkene. Det var to stykker, og sammen dannet de en sirkel rundt et bord av noe som kan ha vært en møllestein. Krakkene var laget av skifer, og så veldig gamle ut. Om de var fra Bjørnsons tid vet jeg ikke. Det var regnvær den dagen vi var der og det fristet overhode ikke å prøvesitte. Dessuten var de ganske rette i ryggen, så det var ikke et sted å sitte lenge. Men kule var de.




3 kommentarer:

  1. Den tids designhagemøbler? Pene å se på, men elendig å sitte i.

    SvarSlett
  2. Disse er så elendige at jeg vil påstå at man ikke sitter "i" men snarere "på".

    SvarSlett
  3. Mer spesielt enn vakkert - og sikkert utrolig ukomfortabelt. Jeg bor faktisk i overkommelig avstand fra Aulestad, men har ikke besøkt stedet sia jeg var jentunge på skoletur. Derimot har jeg boka om Bjørnson og hagen.

    SvarSlett