søndag 10. oktober 2010

Trapp II

I går kveld trodde jeg at det nå bare var smakk-smakk, og så var trappa ferdig. På formiddagen i dag stakk jeg hodet ut for å komme med begeistrede tilrop. Det har jeg etterhvert funnet ut at er av betydning, særlig for eventuelle endringsforslag jeg skulle komme med.

Endringer ja. Høvdingen går ikke i gang med å bygge trapp uten å ha gjort research. Han har sjekket både med ingeniørvennen og arkitektkolleaga. Trapper skal bygges med formelen 2xhøyde+inntrinn=63cm. Hos oss blir det da et opptrinn på 15 cm og inntrinn på 33 cm. Trappa kommer til å bli stor. Jeg prøvde meg forsiktig med at "Vi venner oss nok til det." Og så glapp selvfølgelig idiotspørsmålet ut av munnen min lenge før jeg rakk å tenke. Må det virkelig være så dype inntrinn? Så var det fram med tommestokk og arbeidstegninger igjen. Det kjentes nesten som å rykke tilbake til start. Mitt premieargument var at huset ikke følger noen standarder av noe slag og en standard trapp vil se ut som en kloss. Det er forskjell på "trapp-med-hus" og "hus-med-trapp".

Høvdingen har snekret i hele dag. Godt vi ikke bor på byggefelt, det er søndag. Jeg serverte nybakt brød i drivhuset og har prøvd å hjelpe og oppmuntre så godt jeg kan. Det må ha virket, for han plystret da han kom inn. Se her så langt han har kommet:For dem som har interesse av det, han måtte kappe alle disse bjelkene på nytt, med det resultat at trappa ble 12 cm mindre alle veier.

Spenninga nå ligger i hvor lang tid det tar før han får lagt på trinnene slik at trappa kan brukes. Jeg var uten kjøkken i 4 mnd en gang fordi jeg hadde for mange endringsforslag underveis. En manglende trapp er da en bagatell. Nå skal jeg forresten på Vea en uke og da får han arbeidsro. Du skal se at det hjelper.

5 kommentarer:

  1. pow-how, vältänkt blir välgjort. tror trappan blir bra jag, till slut..4 månader, den kan jag allt om, men nu är köket klart!

    SvarSlett
  2. Anonym07:33

    Trappa blir bra, og dype inntrinn er fint å sitte i og sette potter på. :)

    Slapp av.

    SvarSlett
  3. Hvis jeg har forstått alt rett blir inntrinnet nå på 30 cm, og det betyr 12 cm mindre trapp i hver retning. Det gjorde seg.

    SvarSlett
  4. tjihii. Trappa blir garantert fin med så mye omtanke :-) Kos deg på Vea.

    SvarSlett
  5. Det blir sikkert ei prima trapp! Når du er vel ute av heimen husker han nok alle dine forslag og synspunkter, skal du se. ;)

    SvarSlett