torsdag 21. oktober 2010

Colchicum 'Water Lily'

En høst for mange år siden forsøkte jeg meg med tidløs. Den kunne ligge i vinduskarmen og blomstre uten vann og jord. Det var det det sto i reklamekatalogen og jeg trodde på det. Det var forsåvidt sant også, men så døde den selvfølgelig med en gang den var ferdig med å blomstre.

Tidløs, og høstblomstrende krokus, er ikke så vanlige, ikke her omkring i alle fall. Det skyldes både at de har vært vanskelige å få tak i og at vinteren ofte kommer litt brått på hos oss.

I fjor høst fikk jeg en neve med tidløs av en oppgitt butikkeier. Ingen kjøpte dem, og ikke blomstra de heller, bare tull hele greia. Jeg grov dem ned og siden høsten i fjor var lang og varm rakk to av dem å rote seg. Jeg har lest at bladverket som kommer om våren ikke er pent, men det var da ikke ille heller. Og nå står de der og lyser bakerst i beddet. De minner egentlig litt om våren. Blomsten tipper litt over, men jeg tror de skal være sånn. Den vanligste sorten heter Colchicum 'Water Lily' så det er sikkert den jeg har.

Siden jeg nå har vært den heldige eier av tidløs i nesten et helt år burde jeg være klar for å gi gode råd om hva den krever av stell. Neida, jeg vet ikke engang om den klarer en vinter til. Sist hadde vi veldig godt snødekke, hva den tåler av barfrost har jeg ingen ide om. Jeg pleier å ha en neve beinmel sammen med leca i plantehullet når jeg setter blomsterløk. Om jeg tok meg tid til det med tidløsen også kan jeg ikke huske. Den er plantet helt inntil hekken så det er godt med løvkompost der og mer enn nok skygge. Jeg planlegger å flytte den ene til et sted med mer sol, for å se om den trives enda bedre der.

Men, jeg planlegger igrunn så mye jeg da...

2 kommentarer:

  1. Anonym16:14

    Mistenkelig lik min Water lily, ja. Stell? Jeg grov dem ned og så får de litt gjødsel om våren når jeg likevel slenger ut noe. Og så blomstrer de hvert år. Slik er det bare med den tingen :D

    SvarSlett
  2. Og mine står her og der, men jeg synes nok bladverket er litt voldsomt, jeg da !! Men synes de er så vakre om høsten. Har enkle og doble og hvite. IngeLise Wiersdalen har dem for salg og sender, men de er kostbare, ja. Zimtrade har dem også. Lykke til med dem. PS. Hvis du skal flytte dem, så grav nesten til Kina, for de gror seg nedover og dypere !!!!

    SvarSlett