torsdag 19. juli 2012

Drivhuset mitt. Uke 29

Ipomoea batates - søtpotet. Dette er en prippen dame. De jeg har satt ute er det egentlig bare å kaste. Disse her har stått på den varmeste og lyseste plassen i drivhuset. Selv de sier at de synes det er for kaldt i Norge. Det er vel en og annen som kan være enig også. Med mindre noen kan garantere tropesommer tror jeg faktisk ikke at jeg gidder å bruke penger på slike mer. Overvintre dem har jeg prøvd før, det var mer enn en utfordring.
 Endelig ble det tomater hos oss også.
Noen av plantene ser ikke helt friske ut. Dette mistenker jeg at er nitrogenmangel. I fjor gjødslet jeg for mye. Den tabben skulle jeg jo ikke gjøre om igjen, og så ... ja, ja neste år da.
Som merkelappen sier, så er dette Cycas revoluta. Jeg kysset potta da disse bladene kom. Det er mange år siden jeg sådde den. Den brukte mer enn et år før den spirte. Så lenge frøet så friskt ut lot jeg det stå, og jeg kan love at jeg sjekket den potta mange ganger. I fjor sommer tørket den ut og alle bladene visnet. Jeg har byttet jord og gitt den mindre potte flere ganger det siste året. Så lenge det var friske røtter valgte jeg å ikke kaste den. Gjett om jeg er glad for det nå. Her er babybildene av den: 

  

Jeg har to paprikaplanter. De har fått vann og større potte, men noe annet stell har det ikke blitt. Jeg har vel egentlig sett at den har lus...nå som det kommer frukter på den tror jeg at jeg må vaske disse husdyra litt. Grønnsåpe og rødsprit er planen.
Blodbeger, vel den kunne nok hatt bedre behandling den også, men den blomstrer om ikke annet. Målet er at den skal sette spiredyktig frø. Kanskje kan den overvintres? Det må testes.
 

5 kommentarer:

  1. Blodbeger er utrolig grei å overvintre i drivhuset. Hadde en ampel stående, som ikke fikk alverdens stell. Klipte den ned i vår. Den er nå overfrodig ute, bedre enn ampelen med årets frøsådde.

    SvarSlett
  2. Jeg vurderer også å overvintre blodbeger. Første året med drivhus, første gangen jeg har blodbeger.. hva er sjansen for at det går bra? ;-) Jeg gir det et forsøk!
    Takk for titten :-D

    SvarSlett
  3. Cycas revoluta kan jo bli en stor flott plante. Imponerende at du har sådd den selv.
    Som de andre sier, det går helt fint å overvintre blodbeger. Jeg har også hatt mine i frostfritt drivhus, men en kjølig vinduskarm eller planterom går sikkert også fint.

    SvarSlett
  4. Bra, da satser jeg på at jeg får den gjennom vinteren.

    SvarSlett
  5. Mine ipomoea batatas har ikke furtet for temperaturen, men det er ikke de mest robuste bladene akkurat, blir fort stygge, av til tider mystiske årsaker. Her ser det ut til at litt skygge er best, og ikke for mye vind, og absolutt ikke tørke ut.

    Men, jeg tror det er stor forskjell på navnsortene! Jeg har en plante som jeg går ut fra at er en ipomoea (den var umerket i butikken) som ikke er av de vi fikk fra Schraeder, og den har absolutt ikke samme bladproblemer. Den er veldig frisk og fin.

    SvarSlett