mandag 18. juli 2011

Flyttesjau

Jeg trodde at magnolia, det var eksotisk det. Helt til jeg hadde skaffet meg min egen. Den fikk den luneste plassen og den ble plassert et sted jeg kunne se den hver dag. Joda, vel og bra. Første året blomstret den ikke. Nei, det var heller ikke å vente, det var da noe eksotisk jeg ventet på. Så kom det knopper og forventningen var stor. Jeg studerte knoppene hver dag fra september til juni. Så blomstret den. Og så blomstret den av. Det hele var overstått på fire dager. Ja, ja den er jo ung, det er et lite tre...Det er bare at det er ikke et lite tre, det er blitt en stor busk, den er i veien og den er ikke eksotisk i det hele tatt. Den er bare kjedelig. Jeg ser den hver dag og den blomstrer fire dager. Det betyr at det i løpet av et år er det 361 dager med kjedelig busk. Den har bare ikke gjort seg fortjent til plassen. Nå skal den flyttes.


Høvdingen ble satt på oppdraget. På den nye plassen sto det en gammel gullris. Tenk at den har jeg betalt penger for en gang i tiden. "Kan du ikke selge den da?", "Nei det er ugress.", "Hvis den er i salg i hagesenter må du da kunne gi den bort i det minste." "Nei det er ugress." Nok om det. Det viste seg at vi hadde større uenigheter foran oss. Når gullriset var borte forklarte jeg hvordan magnolia vokser. Den har grunt rotsystem som er like bredt som krona, og vi må ha med alt, herfra til dit. "Da må du ha gravemaskin" sa han, og satte seg demonstrativt på trappa. Det så ut som en "sit-down" aksjon. Etter det ble det ikke flyttet på så mye som en spade. Alt ble stående til dagen etter. Og det sier mye, for det er et viktig prinsipp hos oss; all redskap skal ryddes på plass før vi avslutter dagen.

3 kommentarer:

  1. Anonym08:29

    Hehe. Jeg synes nå mest synd på den stakkars gullrisen, jeg. Og forstår ikke hvorfor den er så uelsket.
    Her ble den flyttet slik at den nå er en av de plantene som kan beskues fra stuevinduet. På den tiden den blomstrer tilbringes fremdeles mest tid inne.
    Stikling har jeg også satt, men hvor den skal få bo, det vet jeg ikke.

    Får håpe dere kommer til enighet og spaden snart får komme inn. :D

    SvarSlett
  2. Det er derfor jeg ikke har Magnolia enda. Jeg fristes veldig hver vår når alle bildene av vidunderlig vakker blomstring dukker opp, men så har jeg forstått at det varer så altfor kort.
    Håper at magnoliaen ble flyttet neste dag og at det nå igjen er bortimot normale tilstander i heimen.

    Ønsker deg en fin uke!

    SvarSlett
  3. Jeg har en Gullris (Solidago x 'Citronella') som ble kjøpt i botanisk hage i Gøteborg. Den oppfører seg helt eksemplarisk og er en av mine favoritter. Solidago x 'Leraft' derimot, den bredte seg uhemmet, og veltet i første regnbyge. Vi har vært sammen siden 1995. Nå var det på tide å gå hver til vårt ;)

    Kan røpe at magnoliaen er flyttet, spader på plass der de skal og "sit-down" aksjonen avblåst.

    SvarSlett