søndag 30. august 2009

Hvis Gud vil

Vi skal ta i bruk vår grassbakke til grønnsaksproduksjon. Hadde jeg vært muslim ville jeg sannsynlig vis sagt "Hvis Gud vil". Det er slik det kjennes akkurat nå.

Det har ikke manglet på gode råd. "Round-up" er det vi hører oftest. Eller som vi sier her "Sprøtt det ned". Dernest kommer forskjellige former for mekanisk brakklegging.

I mindre målestokk har jeg sverget til aviser med oppkvernet kvist oppå. Det aktuelle området består hovedsaklig av kveke. Kvekerøttene ligger som ei armeringsmatte, det er bare såvidt vi får spaden gjennom.

Vi har fundert mye på å kjøpe traktor. Regnestykket kommer alltid ut i minus. Vi må dyrke jorda her i minst 500 år før den blir tjent inn igjen. Valget falt derfor på å leie noen til å pløye. Siden skal vi frese og hyppe med tohjulstraktoren som vi har skaffet oss. Det ble en Honda F 42 med fres, hyppeskjær og vogn.



Nå er det pløyd. Nå skal jeg bare frese over 2-3 ganger for å drepe frøugrass. Neste år skal det være klart til å dyrke. Det var teorien. Hvor det gikk galt er jeg ikke sikker på, sannsynligvis innstillingen av plogen. Noen steder er det bratt og noen steder slett. Derfor veltet ikke torva slik den skulle. Noen steder veltet den slett ikke. Hvis det nå pløyes på nytt vil det som har veltet komme opp igjen. Grassbakken er ødelagt og det kan sannsynligvis ikke gjøres noe mer før til våren. Noen ganger er jeg sint og får lyst til å gå på med rå handmakt. Har forresten prøvd et stykke. For det meste er jeg bare fortvilet. Det skulle jo være klart til å sette ut purre i slutten av mai. Hadde jeg vært muslim hadde jeg sagt "Hvis Gud vil".

5 kommentarer:

  1. in shā' Allāh


    Neida. Jeg er også en varm tilhenger av aviser og kvist/gress. Det fungerer utmerket, men dette stykke ditt så jo helt umulig ut. Stakkars deg. Harr et slikt stykke jeg og. Vi skal leie minigraver, her hjelper det ikke med freser. Her trives Rosa rugosan, flere metere ned i bakken..
    in shā' Allāh

    SvarSlett
  2. Hmm - den pløying der så ikke bra ut Mari Anne! Bakken var kanskje veldig kuppert før pløying! I alle fall, bruk de pengene som er nødvenig og lei en, eller like greit ei, som kan kjøre traktor, å å frest opp stykke! På kryss og tvers, og ikke minst dypt! Klart du skal ha noe i den jorda til våren! - Om ikke akkurat de mest krevende delikatessgrønsakenen det første året!

    Ps.Hvor mange kvaderat er det?

    SvarSlett
  3. Tenkte å ta meg en liten tur innom den aktuelle bonden i dag og høre om han har noen gode forslag. Han sa selv at dette ikke ble bra.

    Hele området er på 7 mål, men vi tok heldigvis bare et lite stykke først. Tipper vi snakker om 1/2 mål. Nesten like stort som en liten byggefelts tomt.

    SvarSlett
  4. Bondesønnen som jeg er gift med stemmer også for å frese det hele skikkelig opp.
    Det ser ille ut, men det kan la seg fikse.
    Jeg anbefaler deg å bruke så mye som mulig av svart duk som du planter på neste vår. (Kan fås billigere fra diverse svenske forhandlere) Squashen min trives utmerket med det, selv har jeg tenkt å bruke duk under bønner, weilske bønner og mais også neste år. Sparer deg masse luking og hindrer oppformering av ugress.

    SvarSlett
  5. Noen tips til deg har jeg ikke men du skal ha skryt for pågangsmotet. Ser ut til at du har fått masse hjelp her oven. Insch Allah !!

    SvarSlett