mandag 20. august 2012

Drivhuset mitt. Uke 34.

I vinter oppdaget jeg at det hadde kommet grønske på drivhusets nordtak. Det er det verste jeg har sett. Det er nummeret før torvtak.
I februar var det for kaldt til å vaske. Det var det i april også, det kunne jo fortsatt bli nattefrost... I mai var det våronn og i juni sto det for mange planter i ventebeddet som er langs veggen. Det ser ikke ut til at de planter seg selv i år heller.  Derfor, til verket:



Det er egentlig ganske gøy å vaske når det synes så godt som dette.




Jeg har valgt å ha betongheller på gulvet. Det er lett å holde rent og det er fleksibelt i betydningen at jeg kan flytte rundt på ting og tang. De første årene ommøblerte jeg ganske ofte. Nå står det meste på faste plasser.

En ulempe med heller er at det følger hybelboere med. På forsommeren tyter de opp og hvis en krukke står over en sprekk flytter de likegodt hele maurtua inn i krukka.





Det hender at de svermer (heter det det?) De kommer i alle fall opp i et skremmende antall. I år har det ikke vært et problem, men her om dagen dukket det opp en liten familie. Det finnes sikkert mange måter å bli kvitt maur på, men denne fungerer så da har jeg ikke gjort noe for å forske på det.

















Jeg hinter ikke om at det snart er høst, men jeg har notert meg at sola nå går ned på sørsiden av Mistberget igjen.
 

2 kommentarer:

  1. Grønske, maur og andre gjester er snare med å ta bolig i drivhuset ja. Og man skal jo helst ha 48 timer i døgnet for å holde alt i tip topp stand. Men det ser jo ut til at du løser problemene og får noe ut av det meste :-). Håper du får en fin høst med mye igjen for innsatsen din.

    SvarSlett
    Svar
    1. 48 timer - høres bra ut. Eller en ekstra dag mellom søndag og mandag. Eller en ekstra juli. I år burde juli fått en ekstra sjanse synes jeg.

      Slett