onsdag 23. mai 2012

Drivhuset mitt. Uke 21

Tomatene mine har stått og stanget litt i drivhuset nå. De har hatt for små potter, og de har hatt det for trangt. I går var dagen satt av for dem. Jeg har forsøkt litt forskjellige måter å dyrke tomater på. Helt vellykket vil jeg ikke si at noen av dem har vært, men det har blitt litt bedre for hvert år. For meg som dyrker i potter, er utfordringen først og fremst tilgangen på vann. Der fant jeg en god løsning i fjor. Jeg lurer på om det kalles vannkultur. Nåja, det spiller ingen rolle hva det heter, poenget er at plantene ikke vokser i jord, men i vann med næringsløsning. Det var der jeg tabbet meg ut i fjor. Det ble for mye gjødsel. Plantene trivdes ikke og jeg trodde det skyldtes for lite. De fikk enda mer gjødsel og veksten stoppet helt opp. Etter en stund med bare vann kom de seg, men den store tomathøsten uteble. Det ble nok til å ha på skiva og i salaten, men ikke sånn kjempemasse som jeg hadde håpet.Skam på den som gir seg. Tomater skal ha mye nitrogen, de skal ha mørkegrønne blader, men ikke så mye som de fikk i fjor.


Vi prøver igjen. 12 planter, 5 sorter. Jeg planter dem i 3,5 liters potter, klipper hull i bunnen, og trer inn en veke av undervanningsduk. Veka henger ned i vann med gjødsel. Det er altså der næringen kommer fra. 3,5 liter ville vært for lite ellers. I denne sammenhengen er jorden der bare for å holde planta på plass.

Så legger jeg en rist over plastbakker jeg har fått låne i en butikk. ”Låne” er et tøyelig begrep. Det kan tenkes at hun som litt motvillig sa ja til å låne ut hadde et litt annet tidsperspektiv enn meg. Min intensjon er at den dagen jeg ikke trenger dem mer skal jeg gå tilbake med dem. Det blir ikke denne sommeren heller, det er jeg helt sikker på.





På søndag som var hadde jeg fest i drivhuset. Utpå kvelden, da jeg gikk og ryddet opp kaffekrus og servietter, kom jeg på at jeg hadde glemt å ta bilder. Kanskje jeg skal prøve meg på tusen ord? Jeg mener, et bilde kan si mer enn tusen ord, så hvis jeg… Nei jeg tror ikke det. Jeg får bare summere opp og si at det var akkurat like hyggelig som i fjor, og at jeg er helt sikker på at det blir fest neste år også. Første søndag etter 17. mai.

4 kommentarer:

  1. Det er en interessant vri når man ikke er hjemme to ganger om dagen for vanning. Hvor ofte fyller du på de lånte plastbakkene? Og hva slags flytende gjødsel bør de få?

    De må jo føle seg som hjemme, disse tomatplantene :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kommer helt ann på hvor varmt det er, og hvor store plantene er blitt. De kan fint klare en uke. På skolen lærte vi at vi skulle bruke 100% rødsuperba og 50% kalksalpeter. Jeg løser det opp i bakken. Det viste seg altså å være i meste laget, man må følge med på bladfarge og vekst.

      Slett
  2. Heiø. Ser du har samme løsningen som jeg har fått flere år, og det fungerer supert. Når det gjelder mengden med gjødsel bruker jeg denne...

    0.5 kg gjødsel(rosegjødsel som jeg får via en gartner) blandet i 10 l vann, og så tar jeg 1 dl. av dette og blander igjen i 10 liter vann.
    I tillegg bruker jeg den samme mengden oppblandet når det gjelder kalksaltpeter.

    SvarSlett
  3. PS. Glemte å si at du bør legge sort plast over ristene og bare lage hull der hvor veken/røttene går ned, hvis ikke blir vannet helt grønt. Gjør du det på denne måten holder det seg like fint ;)

    SvarSlett