lørdag 26. november 2011

Pen mat

Egentlig vil jeg helst produsere mat. Jeg er ikke økonomisk avhengig av det, men i et globalt perspektiv hvor matjord blir ødelagt i rekordfart er det direkte uetisk å ha en jordlapp og ikke bruke den. Vi trenger forresten ikke gå så langt som til globalt, her på Øvre Romerike blir matjord bygd ned i rekordfart. Vi må jo noe sted bygge hus, men hva hjelper det med hus hvis vi ikke har mat å spise?

Det som ergrer meg mest er at folk er villige til å betale mer for pynt enn mat. Det gjelder både gresskar og løk. Røde løkfletter går unna som bare det, prisen er det ingen som reagerer på. Gresskar det samme, men de skal ikke spises må vite. Skulle jeg tenke på pengene er det ingen tvil, mat lønner seg overhodet ikke. Folk må jo gjøre hva de vil med det de kjøper, det er ikke det, men...jeg hadde jo ment at det skulle være mat.

3 kommentarer:

  1. Jeg lurer også på dette. Folk synes maten er dyr, og bruker masse på en ny lyslykt.

    Jeg vet ikke om det noensinne vil bli noen matproduksjon for salg her, men jeg har planer om mer spiselig så vi kan bli mer selvforsynte. Vi har hatt egen poteter fram til nå.

    SvarSlett
  2. Maten i Norge er superbillig. Mine foreldre brukte 50% av sin lønning til mat, og det vet jeg de sløste ikke. Klær og sko koster nesten det sammen som da jeg var barn.
    Vi startet også der, sjølforsynt med poteter fram til jul. Så tar det litt av etterhvert som man får det til. Sjekk denne bloggen: A growing tradition Han har hage i NewYork (Eller deromkrig) og dyrker året rundt. For oss er endel av rådene gode for å kunne forlenge sesongen.

    SvarSlett
  3. Jag lagade pumpsoppa i höst men om det var så gott vet jag inte.. så pumpan blir nog inte odlad som mat hos mig. Men annars så smakar ju egen odling jättegott och tänk så det värmer i själen också.

    SvarSlett