torsdag 20. mai 2010

Epletreet

Naturen er viselig laget. Jeg lar meg imponere. Dersom et individ ikke produserer avkom på første forsøk, får man en sjanse til.

Mitt epletre blomstret, men det kom ikke pollen. Da dukket det opp nye knopper som var litt forsinket. Det kunne ikke passet bedre. Kvistene som sto i vann kom i blomst samtidig og penselen og jeg svinget oss daglig. Det vil si, jeg var innom og rotet litt rundt i blomstene. Først hos kvistene, så på treet. For meg ser det ut til at arret modner først, og pollenet kommer etterpå. Da må det altså være gammel blomst som bestøver ung blomst. (Mange slibrige kommentarer er slettet her.) Det avgjørende punktet nå blir om det er kvistene som sto i vann som ble pollinert av treet, eller motsatt. Jeg håper jo motsatt, for kvistene visnet omtrendt samtidig med at blomstene slo ut. Var pollenet modent nok når det kunne flyttes med en pensel tro? Jeg så en humle som var innom, men den tok turen fra treet til kvistene og ikke tilbake igjen, så da var vel ikke den til mye hjelp.

Nå har blomstene begynt å drysse. Det er foreløpig ikke mulig å se noen kart. Jeg vet ikke hvor lang tid det tar før det skal synes, men jeg sjekker hver dag.


2 kommentarer:

  1. Håper du får kart på epletreet ditt. Du har i allefall gjort en innsats i befruktningens tjeneste.

    SvarSlett
  2. Får håpe det lyktes. Blir spennende å se om det kommer kart :)

    SvarSlett