søndag 29. november 2009

Årets ønskeliste

Jeg har vært medlem av Selskapet Trädgårdsamatørarna noen år. Frølista deres har vært fast lesestoff i romjulen. Det er liksom blitt en tradisjon å sitte med den og oppslagsverk(overstatt: Google) tidlig på morgenen mens familien sover. I slike stunder er det godt å ha dårlig hukommelse. Da husker jeg bare det jeg vil huske av livet blant jord og potter, og bestiller i vei nummer etter nummer. Jeg tar meg god tid. Det er ennå flere dager til posthuset åpner allikevel.

Nå har jeg meldt meg inn i to frøklubber til (Scottish Rock Garden Club og Alpine Garden Society) og de tar ikke hensyn til at noen av medlemmene er husmødre som har ansvar for julefeiring. De sender ut frølistene nå i slutten av november, med beskjed om at det er første mann til mølla som gjelder etter at frødonorene har fått sitt. Ønskelista kan leveres elektronisk. Hvert minutt teller. Jeg rives mellom listene og juleforberedelser. Smugleser når jeg går på do. Listene har henholdsvis 5696 og 4371 sorter å velge blandt. Det skal innrømmes at mange er på begge listene, men det er likevel nok å velge i. Nå har jeg puh, fått sendt årets ønskeliste til en av klubbene. Kanskje jeg burde sende den til julenissen også.

Adonis Amurensis
Colchicum agrippinum
Colchicum autumnale
Crocus cartwrightianus
Crocus speciosus
Cyclamen coum 'Golan Heights'
Daphne mezereum rubra
Eranthis hyemalis Cilicica Gp
Eranthis pinnatifida
Felicia rosulata
Fritillaria bucharica
Fritillaria carica
Fritillaria montana
Gladiolus communis
Hemerocallis lilioasphodelus
Hemerocallis nana
Hepatica nobilis rubra
Iberis sempervirens
Leucojum vernum
Meconopsis delavayi
Narcissus cantabricus
Primula capitata
Tulipa humilis Violacea Group
Tulipa montana

Jeg satte inn sånne google linker som jeg har lært, men søkeresultatene var ikke helt gode så jeg droppet det. Skulle jeg være så heldig at jeg får noen av frøene jeg ønsker meg og de spirer og ikke dør før de blomstrer, ja da kan du stole på at det kommer bilder.

4 kommentarer:

  1. Hei Mari Anne! Så idyllisk header du har fått, hos deg er det rene julekortstemningen :) Ønskelisten din ser flott ut. I år tror jeg at jeg bare skal så Alchemilla mollis, men til gjengjeld trenge rjeg mange. Skal lage en hekk langs skråningen mot sjøen og langs det nye området til gørnnsaker. Tenkte først buksbom eller lavendelhekk, men det blir raskest resultat med stormarikåpe. Jeg tror jeg må selge her om ikke så lenge skjønner du.

    Hvordan går det med studieplanene dine?
    Håper julenissen er snill med deg i år :)

    SvarSlett
  2. Alchemilla mollis er en av mine favoritter. Den er nøytral i fargen, dekorativ over veldig lang periode, vokser under alle forhold og passer så godt som fyllmasse i buketter. Det er et godt valg langs skråningen din.

    Selge, uffda, det var leit å høre.

    Studiene går som planlagt og jeg gleder meg. Detaljene er ikke helt offentlige ennå, men det går riktig vei.

    Fant to gode bøker på Amazon: The Essential Garden Design Workbook, og The Essential Garden Maintenance. Begge av Rosemary Alexander. Du kjenner dem sikkert. De likte jeg. Veldig grundige.

    SvarSlett
  3. Mer spennende enn mer årstidsaktuelle ønskelister! Det ligger en utfordring til det på bloggen min.

    SvarSlett
  4. Til deg, skulle det stå.

    SvarSlett