søndag 8. september 2013

Tomater

Jeg har aldri helt knekket tomatkonden. Jeg sår tidlig nok, har gode sterke planter i midten av mai. Jeg har forsøkt store potter og "ikke så store" potter med undervanning. I år er jeg tilbake på å dyrke i jordsekker.

Til forskjell fra tidligere år, er jeg helt sikker på at plantene har fått nok vann. I år kan jeg ikke skylde på dårlig vær heller.

Hvorfor blir det ikke masse tomater da? Gjødsel er kanskje et stikkord. Jeg har fått et tips jeg skal teste neste år, men det blir tomatenes siste sjanse.  Det får være måte på hvor mange år jeg skal bruke tid og krefter på å ergre meg over tomater.



3 kommentarer:

  1. Jeg droppet tomater i år, fordi det ikke blir noe særlig her heller. Jeg er nok ikke flink nok med gødsling og vanning. Men tyvene tok jeg, og det har du gjort også?

    SvarSlett
    Svar
    1. Tyvene har jeg tatt. Uten å finne "byttet". Mistenker manglende gjødsel eller pollinering, eller begge deler.

      Slett
  2. Anonym16:53

    Hei Mari Anne,

    Jeg kom tilfeldigvis inn på bloggen din da jeg søkte informasjon om best mulig lagring av settepoteter.
    Leit å høre at du ikke fikk tomatavling.
    Jeg sår i februar og planter i moldjord/kompost i leirpotter som jeg setter ut i solveggen i mai måned. Foring med flaskevann tilsatt organisk gjødsel feks ALGOMIN. Rikelig vanning med ferskvann om kveldene helst regnvann. Ta sideskudd/hjørneskudd og topp plantene når max 3 klaser har etablert seg.Jeg har god avling og høster fortsatt velsmakende tomater fra 6 planter.

    Alt godt og lykke til!
    Ørnulf

    SvarSlett