mandag 1. april 2013

Språk

Kontaktlæreren vår er svensk. Selv om hun ikke har bodd så lenge i Norge snakker hun helt greit norsk. Vi forstår i alle fall både hva hun sier og hva hun mener. Det er jo ikke støtt man gjør selv om man snakker samme språk mener jeg.

Språk er spennende. Jeg har noen vekttall i lingvistikk. Det har jeg aldri angret på. Jeg er nemlig av det slaget som ikke liker "Det bare er sånn." Et av emnene innenfor lingvistikk er semantikk, og herunder konnotasjoner. Det handler om hva vi ser for oss inne i hodet når vi hører et ord. "Markblomst" kan jo være gul, som smørblomst, eller blå, som blåklokker. Sagt og hørt er ikke alltid det samme, det vet alle som har forsøkt å leve sammen.

Nå har det seg slik at det svenske ordet "envis" stadig oftere dukker opp i forbindelse med mitt navn. Mitt erfaringsgrunnlag for "envis" er begrenset. Jeg vet at det skal oversettes med "sta" og jeg vet hva "sta" er. Tett oppunder trassig, ikke sant? Når "envis" blir brukt til å beskrive en som nekter å tegne hage i målestokk 1:200,  ja da forsvinner liksom den negative snerten fra ordet.  Når absolutt alle har laget "Å rsplan for skjøtsel" som et skjema, og jeg blir kalt "envis" fordi jeg har arrangert gjøremål rundt tegninger...det er nesten så en kan komme til å ta det for ros. Særlig siden det alltid følges av et spontant latterutbrudd. Jeg tror jammen meg at jeg skal fortsette med å være "envis".

 


Bildet er ikke fra i år, dessverre.

6 kommentarer:

  1. Hadde dette vært Facebook ville jeg trykket "Like"

    SvarSlett
  2. Om det er ligvistikken som gjør deg så positiv tolerant - tror jeg vi skal se på om vi ikke bør sette lingvistikkopplæringen i system - dvs. i skoleverket og arbeidslivets etterutdanning!

    Puuh - jeg fikk min siste dose lærer som sa "Gjør hva dere vil", men mente "Levér det jeg vil ha!" på vevutdanningen -- det er etter min mening det minst inspirerende utgangspunkt en lærer kan ha. Lykke til!

    SvarSlett
  3. Koselig blogg du har! Du skriver morsomt og levende.

    SvarSlett
  4. Maria: Positiv? tolerant? Hm, nye ord å smake på, på slutten av en av "de" dagene.

    Anne og Ingvill: Takk, takk.

    SvarSlett
  5. Envis för mig betyder att man inte ger upp före man är i mål, uthållighet och pågångsvilja och en stor portion kreaktivitet. Jag förknippar det ordet med något positivt, en egenskap du ska vara stolt av. Envishet är ju det som har fört världen vidare, framåt efter hjulet. Tänk på han envisa typen som hela tiden menade att jorden inte alls var platt som en pannkaka :)

    SvarSlett
  6. Det er jammen bra at vi ikke alle er like. Vi trenger at noen tenker litt annerledes av og til. Så bare fortsett å gjøre det på din måte. Livet har få fasitsvar!
    Ha en fin ny uke!

    SvarSlett