fredag 12. desember 2008

Moden nå?


Jeg sådde chillipepper for første gang i år. Jeg sådde den nok litt sent. Nå angrer jeg bittert på at jeg ikke noterte når.
Da jeg ryddet opp i drivhuset ba den så tynt for seg. Når jeg så nærmere etter hadde den noe som ikke lignet blader. To stykker faktisk. Den fikk plass i kjøkkenvinduet. Med unntak av et alvorlig midd angrep har den klart seg fint. Midden fikk utlevert Zalo, matolje, rødsprit i en passelig blanding. Siden har jeg ikke sett noe til den. Nå er pepperen på vei. Jeg er litt usikker på hvor lenge den skal stå, men litt til tåler den vel.
Det jeg virkelig lurer på er hva den skal brukes til. Jeg har skjønt at den skal spises, men jeg har hatt chillipepper i mat bare en gang. Da var det chillipulver, og retten fikk en egnet plass, dypt inne i komposthaugen. Siden har jeg ikke hatt mot til å prøve.

3 kommentarer:

  1. Anonym14:01

    Gratulere med Chilien, den kan nok henge på planten til den blir helt rød.
    Jeg bruker litt chili i supper og baccalao, ellers kan du tørke den og glede deg lenge over den flotte chilien......

    Hilsen Randine (som ikke klarte å logge seg inn)

    SvarSlett
  2. Chilipepper må brukes med omhu, ja...
    Du har kanskje lest denne?
    http://vgd.no/forbruker/mat-og-drikke/tema/1388446/tittel/texas-chili-cook-out-konkurranse

    SvarSlett
  3. hildeG: Takk for morsom link.
    Jeg må jo finne noe jeg kan bruke denne til siden jeg har fått den fram. Siden planta har klart seg så langt tror jeg jammen den skal få stå vinteren over. Kanskje jeg får chillipepper til normal tid.

    SvarSlett