mandag 17. november 2008

Jordskokk

Jordskokk var et nytt bekjentskap denne sommeren. Det var lett å dyrke og hadde fine blomster som kom helt til slutt på sommeren. At den skal spises som poteter er jeg slett ikke enig i, iallefall ikke ennå. 13 åringen sa "Det er godt, men det er anderledes." Jeg greide ikke å være så voksen.Det blir ingen favoritt på middagsbordet med mindre jeg finner andre måter å tilberede den på.

Men da jeg fikk vite at den burde spises rå falt jeg pladask. Jeg sier bare Yam-Yam. Neste år skal denne saken få mye bedre plass. Det er helt sikkert. Nå gjelder det bare å spare av nok "setteknoller". (Eller hva det nå heter.)

4 kommentarer:

  1. Anonym12:59

    Og vi bruker den kokt i melk og så moset og kryddret med smør, salt og pepper som tilbehør til vilt og fisk. En uvant smak. Mektig men god.

    SvarSlett
  2. ryktene tilsier at du ikke skal behøve å bekymre deg for setteknoller.. har hørt flere si at har du først satt jordskokk så har du for resten av livet... (man får aldri opp alle knollene, og den er vissnok håpløs å luke ut om man faktisk forsøker).

    Selv liker jeg jordskokk, men hadde ikke tenkt på å spise den rå, det skal jeg jammen prøve!

    SvarSlett
  3. Tusen takk for tipset. Kokt i melk, det må jammen prøves, i morgen den dag. Eller kanskje jeg rekker til middag i dag...

    SvarSlett
  4. Heisan, dette var nyttig lesing for en som hadde tenkt å høste sine jordskokker idag, men som ikke fikk somlet seg til det. Nå vet jeg litt mer om tilberedning. I morgen gjør jeg et nytt forsøk.
    Og jeg har i mange år prøvd å flytte mine jordskokker til en annen plass i hagen, men hver vår dukker de opp igjen på det gamle stedet, så det er nok noe i at hvis du først har fått dem så har du dem.

    SvarSlett