onsdag 30. november 2011

Inspirert

Jeg har aldri brukt gift i hagen. Det ville da ikke falle meg inn heller. Åjo, forresten, Jeg hadde Round-Up på parkeringsplassen, men det håper jeg at var et engangs tilfelle.



Rosen 'Viridiflora' som ikke vil gi seg.






Maten vår skal være giftfri, selvfølgelig. Økologisk derimot, hm, da kan jeg ikke bruke kunstgjøsel. Alt som står i potter har fått det, det er så lettvindt. Jeg har egentlig trodd at sauetalle og hønsemøkk var økologisk nok, men så hørte jeg noen som sa at da møtte dyra ha økologisk fòr. Hm. Kanskje jeg kan nøye meg med "nesten økologisk"?

Dette høstet jeg forresten i kjøkkenhagen her om dagen. Jeg synes det var dårlig gjort at vekta ikke slo ut i det hele tatt. De er da noe, mer enn null i alle fall.


Så hadde det seg sånn at vi ble "utsatt" for et foredrag på skolen. Et riktig inspirerende foredrag av en riktig entusiastisk dame. Hun snakket om "Permakultur". Det er et ord jeg ikke hadde hørt før. "Det er økologisk dyrking, tatt helt ut". Sa en av klassevenninnene mine, hun så spørsmålstegnet i øynene mine.

Jorda må være dekket sa damen. Hvitløken har derfor fått dyne.



Foredraget startet med "Alt som var trist siden Adam." Kjent stoff om hvordan vi stjeler fra barna og barnebarna våre med den livsstilen vi har. Dette er ting vi har hørt før, men satt inn i sammenhengen "dette kan du gjøre noe med", fikk det en annen betydning.

En plasttunnel med salatgreier. Så lenge dette mildværet holder vokser det faktisk litt inni der.





Jeg er kjempe inspirert og nå skal det bli andre boller.



4 kommentarer:

  1. Jeg vil lære mer og håper at du skriver mer.

    SvarSlett
  2. Permakultur ger val ökt värme också, eller? Färsk giftfri sallad så här års låter ju supert. Kul att se hur din økologiska odling fortlöper. Foto av løken borde hjälpa men själv blir jag så ivrig med spaden på våren att jag glömmer se efter... en borde skriva ut bilderna och hänga dom på kylskåpet eller något ( och ytterdörren..) hela vinteren..

    SvarSlett
  3. Permakultur er kjempespennende!
    Jeg vurderer å kjøpe meg en bok. Alle forslag mottas med takk! :)

    Stas at det begynner å bli snakk om det i Norge også. USA og UK har mumlet om dette en stund, men foreløpig mest av folk med laaangt 70-talls hår og langt sjegg.

    Har damen som holdt foredraget en blogg, bok eller web eller noe om emnet?

    Blir kjempestas å følge dine erfaringer her!

    SvarSlett
  4. Marianne Leisner var et navn som ble nevnt. Hun har skrevet bok, men jeg vet ikke om den er god. Vi ble lovet foilene til foredraget derfor skrev jeg ikke ned nettadressene, og boktitlene. Angrer, angrer.

    SvarSlett