mandag 14. november 2011

Slankekur

Neida, det er ikke jeg som skal slankes. Det ville uansett ikke ha noe i en hageblogg å gjøre.

Denne gangen er det en sypress det handler om. Så langt jeg vet er sypresser som mange andre bartrær, de bryter ikke på gammel ved. Det betyr at de må beskjæres med nennsom hånd.

Min sypress betyr mye for meg. Den ble sådd av frø fra botanisk hage i Oslo. Frøene hadde jeg fått på helt lovlig vis gjennom en frøklubb.

Treet betyr mye for sønnen min også. Det ble sådd da han ble født.

Da jeg plantet treet trodde jeg at det hadde fått god plass. Jeg visste helt klart ikke hva en sypress var, og slett ikke hvor store de kan bli.

Nå har det vært klart en stund, sypressen tar ettermiddagssola, litt mer for hvert år.


Siden det dreier som om en sypress har jeg trodd at eneste løsning er horisontal beskjæring langs bakken.

Treet er altså dødsdømt og arboristsønnen utsatte prosessen noen år med kommentaren: "Det er liksom livstreet mitt da."

Så dukket ideen om slankekur opp. Hvis treet likevel må felles, hvorfor ikke teste forsiktig beskjæring først.

Vi har tatt av toppskuddet om kortet inn alle greiner slik at treet fortsatt har en (nesten) naturlig fasong.

Det sperrer fortsatt for sola, men nå tar det bare deler av uteplassen. Hvis vi hvert år klipper nyvekst tilbake til et minimum kan vi kanskje beholde "livstreet" noen år til.

6 kommentarer:

  1. Usch, inte ta den vid backen, stackars son! den måste du ha för all tid. Men min intryck är också att den blir tätare om man tuktar den lite i ytterkanterna men skjuter på nytt så som tuja har jag heller inte sett. Lite sol kan man väl ofra för historien så det var smart gjort, en vällyckad slankekur :)

    SvarSlett
  2. Så flott at du har klart å drive frem et tre helt fra frø! Hvor mange år har du hatt treet? Jeg har sypresser i Spania og de klippes godt tilbake hvert eneste år. Det har aldri vært noe problem med nyvekst. Sypress er veldig populært der nede som hekkbeplanting siden de er såpass lette å beskjære. De blir tettere og grønnere hver gang de har fått en omgang med saksen.
    Håper ditt tre vil tåle det like godt som de gjør det på sydligere breddegrader :-D
    Ha en fortsatt riktig fin høstuke!

    SvarSlett
  3. Treet ble sådd i 1992. Snart 20 år mao. Jeg innbiller meg at så lenge jeg holder meg til å klippe nyvekst burde det gå bra. Vi klipper jo gran til tette hekker, de bryter heller ikke på gammel ved.

    SvarSlett
  4. Hmmm. Jag förstår problemet, man får göra så gott man kan för visst är historian om frösådden mycket värd:-)

    Ha det gott, kram H.

    SvarSlett
  5. Cypresser er smukke, men de kommer til at fylde rigtig meget både i højde og omkreds.
    Vi har en som vi har opstammet. Jeg synes selv, at det er blevet ret godt.
    Tak for kigget.

    SvarSlett
  6. For en fantastisk plante! God ide å forsøke å forlenge livet. Lykke til med formingen - det kan bli krevende :)

    SvarSlett