torsdag 10. november 2011

Ikke julestemning her

I drivhuset mitt har vi sommer ennå en stund. Jeg har ikke hengt opp bobleplastteltet mitt engang. Høvdingen har lovet å hjelpe med det til uka. Vil helst ikke ha det opp, det er ikke veldig dekorativt. Men jeg kan ikke forsvare strømutgiftene til oppvarming av hele huset heller.
Pelargonium 'Barolo'. De kaller den halvslyng uten at jeg helt vet hva det betyr. Jeg liker fargen, og da får det være som det vil.
Stuehortensia. Jeg overvintrer mine frostfritt i drivhuset. Hortensia blomstrer så lenge og jeg synes de er dekorative også etter at blomsten går mot brunt.
Schneewitchen (tror jeg). Jeg kjøpte tre og satte i ei krukke. Der har de blomstret i hele sommer og fortsatt sprer den duft og glede. Roser er billig morro. Hadde ment å se på dem som bukett på rot, og kaste dem nå når jeg rydder opp. Nå er det sånn at jeg heldigvis har mistet mange fuchsia, og da tror jeg faktisk det blir plass til denne i frostfritt lagringa. Jo, jeg tror det blir sånn.
En bougainvillea som i fjor høst ble reddet på vei mot gartneriets komposthaug. Den har blomstret i hele sommer. Neste år må jeg gjøre meg hard og beskjære den bedre. Hvis jeg får den gjennom vinteren da.

Neida jeg er ikke i julestemning, ikke på lenge ennå.


3 kommentarer:

  1. Nej, med så många bonusdagar är det inte lätt att tänka på jul. Köpte en ny barlind idag i stället för tomatar på plantasjen..
    Din bouganvilla ser fin ut, blomstrar den inte på gammal ved eller hur är det? Men det är väl ingen fara för frost hos dig.

    SvarSlett
  2. Det er uansett alt for tidlig å tenke på jul. Når vi bikker over i desember hjelper det sikkert :-) Holder lenge med jul i 3-4 uker vel?

    SvarSlett
  3. Mia: Jeg tror den gjør begge deler. Noen av mine har skutt fra rota og de blomster sent på sommeren allikevel.
    Trine: Jeg klarer meg utmerket med 5-6 dager. Og stemningen...det kommer vel ann på hva man forbinder med jul. Men drivhusstemning, det kan jeg like.

    SvarSlett