mandag 8. november 2010

Akkurat som om ikke jeg visste det.

Da jeg skrev under kontrakten med Vea var jeg veldig bekymret for om jeg hadde nok kunnskaper nok til å klare å henge med i undervisningen her. Forløpig har det gått rimelig greit i de fleste fagene, men forrige samlings emne for plantefysiologitimen var skremmende: "Forsøk med Etiolering." Jeg har da aldri hørt om etiolering og spør du meg kunne det like gjerne handle om hjernekirurgi som planteforsøk. Det skulle vise seg at det handlet om spireforsøk. Vi sådde erter, bønner, solsikker og gran. Den ene halvparten fikk svart plast over seg, den andre ikke.

Nå er det gått fire uker og vi fikk se resultatet. Det hadde spirt i begge kassene, men i den som hadde hatt svart plast over seg var plantene bleke og lange. Det var det hele. Akkurat som om ikke jeg visste det. Sånn gjør jeg da hvert år med tomatplantene mine, bare at jeg kaller det tabbe og ikke etiolering.

4 kommentarer:

  1. Fornøyelig :-) Hvorfor alle disse fremmedordene, og så for noe så ordinært som tabber. tjihii....

    SvarSlett
  2. Jeg hadde en sjef som mente alle burde lære seg minst ett fremmedor i uka !!!! hvordan skal vi da bevare det norske språket ??
    Jammen mye en skal lære se av opplagte ting !!!! Lykke til videre !

    SvarSlett
  3. Anonym09:58

    Hehehe. Det var dagens glis for meg. Takker!

    SvarSlett