torsdag 20. oktober 2011

Stortorvet på Hamar

Lærerne her på Vea må være redd for at vi skal få for lite å gjøre. De finner på ting hele tiden. Gudbrand er verst av alle. Han har rett og slett kuppet hele denne uken og jeg har ikke hatt et ledig minutt. Det så så uskyldig ut på mandag. Han tok oss med til Hamar. Der så vi på vellykkede og ikke fullt så vellykkede parker. Rundturen endte opp på Stortorvet. Der har noen (unskyld meg) klint maling på parkeringsplassen og strødd turkise og gule granitt steiner utover. Nå er biblioteket revet og gatestubben forbi er stengt for trafikk. Det er her haken ligger. "Noen ved Vea" har tatt på seg oppdraget. Etter en kort introduksjon av en dame gikk det plutselig opp for meg at gaten skal utsmykkes og at det er vi som skal gjøre det. Ikke nok med det. Det må være ferdig før vi kan dra hjem til helga.
Sammen med anleggsgartnerklassen har vi kommet opp med forslag til utsmykning. Det brukte vi hele tirsdagen til. Vi hadde mange gode ideer, og de fleste ble vraket. Det vi alle var enige om var at bålplass vil vi ha... og et fjell bygget av vedkubber i forskjellig lengder. Det skal stå midt i veien. Noen skaffet et tømmerlass og ved et trylleslag ble de til kubber i riktig størrelse. Tryllestaven lignet veldig på motorsag.

Og her er det beste. En Ford Taunus 63 modell. Vi har kjøpt den, og den er bare så helt perfekt for oppgaven.

Planen er å fylle den med planter og blomster og så parkere den midt i den gata som ikke er gate lenger. Anleggsgartnergutta har henta bilen på Fåvang, vasket den og godsnakket med den. Noen av dem kremtet litt forsiktig om hva vi skal gjøre med den når utstillingen er over. Jeg hørte det nok. Det er ikke bare jeg som er forelsket.

(Jeg tror Hamar Arbeiderblad har et webkamera som viser bilder fra Stortorvet. Hvis du leser dette fredag formiddag kan det hende at du kan se at vi holder på. )

3 kommentarer:

  1. Spennende prosjekt! Håper det blir en liten dokumentasjonstur ned til resultatet også. Webkamera er fint, men det er ikke akkurat deltaljinnstilt.

    God helg i solen :-)

    SvarSlett
  2. Nå er "etterpå" bildene lagt ut. Sol? Jeg ser ingen. Og Yr har ikke lovet noen heller.

    SvarSlett
  3. Anonym12:43

    Arti ide - denne fikk jeg lyst til å adoptere :)

    Mvh Kommunegartneren

    SvarSlett