lørdag 14. mai 2011

Månedens bilde i Mai

Det blir travelt når sommeren kommer så fort som i år. Jeg er egentlig glad i våren og liker at den kommer sakte. Det er så mye som skal gjøres i våronna. I år kjennes det som om vi gikk rett fra vinter til sommer. Ikke for å klage altså, bare at i år ble det mye travlere enn jeg er vant til. Det kan selvfølgelig skyldes at jeg har dratt på meg mye mer å gjøre enn jeg er vant til også. Balansegangen mellom nok og for mye er hårfin, men du verden, jeg elsker alt jeg gjør.

I år fikk jeg tak i setteløk. Den ble bestit i januar. På den tiden av året tvinner jeg tommeltotter og er veldig optimist med tanke på hva jeg rår med i mai. Jeg bestilte 5 kg gul setteløk. Og hvorfor ikke, når man først er i gang, 5 kg rød også. Da de skulle hentes fikk jeg redusert det til 3x2, og det var bra. Det burde bli nok purre også. Anslagsvis ca 1000 stk, og for en gangs skyld overdriver jeg ikke. Jeg satte resten i går kveld, puh. De siste dagene har jeg jobbet ute til jeg ikke kan se forskjell på kveke og purre. Sånt blir en stiv og støl av, men det er godt å kjenne at man lever.


Yngste mann har kjøpt seg motorsykkel og oppdaget at omregistrering og forsikring ikke var med i kjøpesummen. Han har måttet ta på seg "greenkeeper" jobben i år. Det satt langt inne, for jeg er veldig glad i plenen min, men hva gjør man ikke for barna sine? Han har vel de verste arbeidsvilkår man kan tenke seg. En gartner mamma som henger over skuldra hans hver gang han tar fram klipperen.

Noe mer som skjer i mai? Jeg har plantet ut tagetes og de har fryst, selvfølgelig. Jeg gjør det hvert år. Om jeg ikke lærer? Joda, men jeg gleder meg over dem fram til de fryser, så setter jeg inn noen nye når faren for frost er over. De dør som regel ikke, de blir bare litt brune i bladene og bruker lang tid på å komme seg igjen. Jeg synes faktisk at det er verdt det.
Vinkelen for månedens bilde er virkelig ikke den beste. Det står alltid noe upassende på parkeringsplassen. En ting er å flytte bilen, men den hengeren der... Ja den er såvisst ikke min og heldigvis skal den ikke stå der i sommer.


3 kommentarer:

  1. Hey, en hagegal som innrømmer at hun er glad i plenen, er det mulig?
    hihi

    Det går unna med den våren nå ja. Jeg har skikkelig junifeel, men nå er det meldt noen dager med gruff-vær, så da kalibrerer jeg meg vel igjen tenker jeg.. ;)

    SvarSlett
  2. Det "gruff-vær"et ble jeg veldig, veldig glad for. Vi har sandjord og den er tørr. Veldig tørr.

    SvarSlett
  3. Jeg har enda ikke fått somlet meg til å kjøpe setteløk. Det er kanskje ikke for seint enda, får se hva det blir til. Det blir i allefall i mindre mengder enn du har kjøpt.

    SvarSlett