torsdag 20. november 2008

Som man sår...

Ja, ja da var jeg også i gang. Frø fra Magnar og Akoen er plassert i potter klare for første snøvær. Magnars liste over såmetoder er gull verdt, men jeg mistenker at mange av staudene plassert i kolonne A også kunne vært i kolonne B og jeg foretrekker å så ute under snø. Det hender at det blir kamp om plassene inne. Skulle noen se at jeg har satt frø under snøen, som heller burde vært sådd inne, er jeg veldig glad for beskjed. Det er ikke for sent å ta dem inn.
Hva gjør man forresten med frø som skal "sow immediately" og som ikke skal stratifiseres? Jeg kan da ikke ha frøplanter på vaskerommet hele vinteren, selv jeg skjønner jo at det blir for lite lys og for varmt. Alternativet er drivhuset, men der er det bare 2-4 grader, og ikke veldig mange ledige seter.
Sådd inne21.januar 2009
Verbascum chaixii album
Salat
Kruspersille

Sådd inne 11. januar 2009
Lobelia erinus
Sådd inne 4. januar 2009 i Ziplock med vermiculitt
Arisema propinquum
Arum albispathum
1 Pion frø som har ligget ute siden 1.juli.
Sådd inne 27. desember 2008 i Ziplock med vermiculitt og ut 11. januar 09
Helleborus foetidus
Helleborus foetidus "Wester Flisk"
Sådd inne 20. desember 2008
Basillikum spirte 27. des
Hvit stemor spirte 9. jan
Blodbeger 2 frø
Oliven - frøene har ligget i vann siden feb 08. Slipte ned skallet med sandpapir. Tilbake i vermiculittpose og plassert oppå varmtvannstanken.
Sådd ute 20. desember 2008
Clematis tangutica
Rudbeckia "Green Wizard"
Sådd ute 26. november 2008
Aconitum nappelus
Anemone rivularis
Fritillaria pallidiflora
Papaver radicatum "Pink"
Papaver -mørk fra Line
Pennisetum alopecuroides
Pulsatilla alpina
Sådd ute 23. november 2008
Sådd ute 20. november 2008:
Sådd i drivhuset 1. juli 2008
Helleborus - egne frø fra den fyllte
Pion - frø fra Bjørg Kari

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar