tirsdag 12. oktober 2010

Vinterdendrologi

Jeg trodde om meg selv at jeg kjente mange planter, og at jeg kunne navn på mange av dem også. Nå er jeg ikke helt sikker lenger.

Vår kjære Ada hentet inn trær og busker fra pensumlista vår. (Ja, ja ikke hele trær, bare greiner.) Tror du ikke hun lekte Kong Vinter og tryllet bort alt høstløvet på dem. Det var ingenting annet enn tørre kvister igjen og de skulle vi kunne finne navn på. Vi har fått en "nøkkel" som skal hjelpe oss på veien.

På samme måte som i Lids flora skal vi svare på et spørsmål som leder oss videre til neste. Første spørsmål er greit nok; Har kvisten torner? Gå til side 25. Så blir spørsmålene mer og mer infløkte. Har kvist og knopp skjoldhår? Jeg har stirret inn i lupen i flere timer i dag, men neimen om jeg kan kjenne igjen et skjoldhår. Ikke om det viftet med rødt flagg engang.

Jeg kom fram til riktig plante - en gang. På alle de andre satte jeg meg fast og måtte bruke fasiten. Kanskje jeg burde øve litt før vi skal ha prøve? Etter det jeg kan se er det to måter å gjøre det på. A: Jeg kan lære meg å bruke nøkkelen, eller B: Jeg kan pugge alle plantene på pensumlista slik at jeg uten videre kjenner dem igjen også om vinteren.

Hm - livet byr på mange vanskelige valg...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar