onsdag 11. august 2010

For sen igjen

Da jeg plantet denne krukka var jeg rimelig fornøyd. Den var så fin at den hadde jeg bestemt meg for å ta bilde av og legge ut på bloggen min.

Det var helt til første regnværet kom. Gresset er Harehale Lagurus ovatus. Jeg fikk det av Maria som sa: "Denne må du bare ha." Jeg hadde ikke mot nok til å si at jeg liker igrunn ikke gress, og at på et småbruk ser det bare ut som om man har luket litt dårlig. Særlig fram til blomstene kommer. Jeg vet det ikke heter blomster, men kan bare ikke komme på hva det heter. Snerp kanskje? Ja, ja samme det, dere skjønner hva jeg mener.

Den andre planta fant jeg på komposthaugen. Det er Lamium av ett eller annet slag som var i en rimelig mislykket samplanting i fjor. Den viste seg å være herdig så det holdt. Denne sorten er i lime/lysgul. Den er veldig diskret og egner seg utmerket som bunndekke, eller utfylling i krukke.

Jeg var litt sent ute med å ta det der skrytebilde og da det første regnskyllet kom la harehale seg over på siden og ble der. Tilvekst kommer rett opp, og legger seg flatt ned bare det skyer over. Siden det neste år skal bli sol og varme hele sommeren igjennom har jeg tenkt å satse på denne kombinasjonen i en stor krukke. Da blir den så lekker at den fortjener et skrytebilde.


2 kommentarer:

  1. Ser jo fint ut, da :-) Kanskje du kan ha den under tak et sted?

    SvarSlett
  2. Du har bestämt dig för det du också, sol och värme, själv ska jag gladelig vattna en hel sommar om det så ska till!! Tycker nog ditt gräs ser kul ut, som små harehaler, förstår namnet. En liten tröst, iår ska man ligga ner och se på plantor, det allra mesta ligger ju numera platt efter backen..

    SvarSlett