tirsdag 20. juli 2010

Venn eller fiende?

Foreløpig har jeg ikke hatt Iberiaskogsnegle hos meg, heldigvis.

Men jeg mistenker at det er et tidsspørsmål. Jeg skaffer meg planter både her og der. Noen ganger blir jeg ivrig og glemmer å sjekke potter og rotklump for egg. Det kunne jeg forsåvidt gjøre når jeg kom hjem også, bare jeg gjør det før jeg planter. Men altså, jeg blir ivrig og skal ha arbeidet unna før plantene dør i potta.











En morgen møtte jeg denne karen på min hagevandring. Spørsmålet er, er dette en venn eller fiende? Den er da så liten, skal ikke Iberiaskogsneglene være like store som den svarte skogsneglen? Jeg bladde litt frem og tilbake på bioforsk sine sider og vil liksom tro at dette er en gulbrun skogsnegl. Jeg bor jo ikke akkurat i tettbebygd strøk.


Tvilen kom ikke tiltalte til gode denne gangen, hagevandringen hans kom til en brå slutt.

3 kommentarer:

  1. Det er helt sikkert at de ikke er en voksen iberiasnegl. Kan minne noe om ungsneglen som kan variere mer i farge og ofte har langsgående bånd på bakkroppen. Syns likevel ikke det er en typisk iberiaungsnegl, men sikker kan jeg ikke være. Kanskje du skal prøve "Spør en biolog".
    Akkurat denne behøver du jo ikke bekymre deg for lenger.

    Ønsker deg en fortsatt iberiafri sommer.

    SvarSlett
  2. Jeg har heller ikke brunsneglen i hagen min, men fant et halvvoksent eksemplar i bunden av en potte fra siste handletur. Knuste den i vill panikk! Jeg har holdt utkikk i hele hagen etterpå, men ingen fler har dukket opp, så det ser ut til å ha gått bra...

    Sneglen på bildene dine både kan ligne og ikke på brunsneglen, men hvis jeg skal gjette ville jeg tro at det ikke er. Uansett sikkert greit at du "fjernet" den, for å være på den sikre siden.

    SvarSlett
  3. Jeg var litt redd for å få tilbakemeldinger av typen: Helt klart en Iberia. Nå tar jeg sommerferie og satser på at jeg fortsatt har sneglefri hage. Ikke for det, åkersneglen spiser seg vei gjennom hagen den også, men den skal jo være her, så det får gå.

    SvarSlett