fredag 25. desember 2009

Zigadenus elegans - kanskje

Denne snublet jeg over ved en tilfeldighet. Magnar Aspaker hadde den på frølista si og jeg tror jeg bestilte den fordi den passet godt på min planteliste, ingen andre med Z som første bokstav nemlig.

Den fikk kulde behandling og var av de første som spirte når våren kom. Jeg kom aldri så langt som til å prikle den. Jeg bare stappa hele klumpen i fremst i skyggebedet mitt. Den er grønn og optimistisk hele året. Selv ikke snøen legger den ned.

Den er ca 30 cm høy. Jeg kan ikke huske å ha sett blomster, men når jeg googler den ser jeg at den er avbildet med blomster. På høyre siden av tua er det noe greier som kan se ut til å ha vært blomster, men jeg ser denne hver gang jeg parkerer bilen så det burde jeg lagt merke til. Kanskje det ikke er Zigadenus jeg har? Tja, det får ikke hjelpe, jeg er blitt glad i den i alle fall.


1 kommentar:

  1. Kjekt med noe som ikke lar seg påvirke av vær og vind.
    Fortsatt god jul til deg.

    SvarSlett