onsdag 25. mars 2009

Om å lengte

Det sies at den som venter på noe godt venter ikke forjeves. Det har aldri før føltes så riktig. I vinter har jeg ventet på denne anemonen. Her har jeg visst nevnt det før. Jeg har kjøpt anemoner mange ganger, men de kommer opp på høsten med noen blader - og siden ser jeg ikke mer til dem. Nå hadde jeg bestemt meg for at jeg også ville se blomsten. Den ble satt i potte i høst og så plassert i frostfritt drivhus. Den har vokst sakte, sakte gjennom hele vinteren. Det kommer mange knopper. Jeg satte da bare fem knoller, gjorde jeg ikke?

Jeg kan ikke for det, vi lever i en verden hvor alt skal skje fort - og alle behov skal dekkes med det samme. Det er så viktig med noe som tar tid, noe man kan glede seg til, noe å lengte etter. Jeg vet at anemoner kan kjøpes som snittblomster, de er antagelig vel så flotte som min og egner seg sikkert bedre i vase. Da kjøper man en blomst og mister tre måneder med spenning, håp og lengsel.

Hvordan det nå er eller ikke er, så er Anemone notert for høstens handleliste. I flertall.

1 kommentar:

  1. Så flott det blomstrer i drivhuset hos deg og den anemonen var jo bare nydelig. Jeg hadde anemoner for en del år siden. Da plantet jeg de på våren, litt driving inne og så plantet jeg de ut i bed og da ble det flott blomstring.
    Er enig i at det er viktig å ha noe å glede seg til, noe å se frem til og det gjør ikke noe om det tar litt tid. For oss som er glad i hage og planter, er jo dette absolutt rett årstid i så måte.

    SvarSlett