torsdag 18. oktober 2012

Drivhuset mitt. Uke 42

Det er høst i drivhuset nå. Det har jeg fortalt om før. Det er rotete i drivhuset mitt om dagen. Det har jeg også fortalt om før. Jeg spiser druer, men det er heller ikke noen nyhet.









Det eneste nye jeg kan komme på er at ferskentreet, som fortsatt har midd, har fellt alle bladene. Om det skyldes midd eller høst er jeg ikke helt sikker på. Kanskje en kombinasjon.










Bougenvilleaene som ikke kler hverandre i farge har havnet sammen igjen. Det er ikke tiden for design nå. Det er overlevelse og praktiske hensyn som teller.












Jo forresten, alpefiolene, Cyclamen hedrifolium, har begynt å blomstre.  Disse kommer jeg nok til å vise frem senere også, de pleier å blomstre veldig lenge. Nytt av året er at en av dem må overvintre ute. De er blitt så mange at jeg nå skal teste herdigheten. Så lenge de ikke står for vått og får godt snødekke burde det gå bra, men det er ingen av dem som har meldt seg frivillig ennå.

Hva hostaen gjør innendørs er en gåte. Den må da for all del kunne stå ute gjennom vinteren. Det har den sikkert bedre av også.



Hortensia lar seg ikke stoppe av litt høst. Bildene er av samme plante. Det at den skifter farge er bare så fasinerende.

6 kommentarer:

  1. Hei,
    Så kjekt å sjå frå drivhuset ditt. Ja hausten har begyntå sette sitt preg der også.
    For ein flott farge på hortensiaen din.....flott når den skiftar farge også.
    God helg til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk og god helg til deg også.

      Slett
  2. Det er godt å ha uteplass under tak nå om dagen. Jeg ser at du ikke heller har seng tilgjengelig der ute - min er byttet med en stol. Som ikke blir brukt.

    Cyclamen hedrifolium herdighetstest er interessant. Om de tåler å være ute, rykker de på interessantlisten min. Jeg følger den med argusøyne! (og ditt kamera, forhåpentligvis)

    Litt sent å ønske god helg - men søndagen er fremdeles vår alles. God søndag

    SvarSlett
  3. Senga er der den skal, det er bare putene som blir båret ut og inn. Så fort sola skinner leker jeg at det er sommer igjen.
    Jeg er så godt som sikker på at Tommy Tønsberg har sin Cyclamen hedrifolium ute. Jeg har i alle fall sett Cyclamen coum i blomst hos ham. Den er akkurat like søt, men blomstrer på våren. I ditt klima vil jeg tro at den klarer seg utmerket.
    Ha en god uke.

    SvarSlett
  4. Fine hortensiablomster.

    SvarSlett
  5. Hortensior är verkligen slösande vackra!

    SvarSlett