torsdag 23. februar 2012

Gjesteforelesere

Denne uka har stått i gjesteforelesningens tegn her på Vea. I rask rekkefølge: Pernille Dahl, Dag Lyngar og Darren Saines.

Darren Saines viste først noen "Før og etter" bilder og etterpå fortalte han om da han deltok på Chelsea Flower Show. Darren er en morsom mann, ingen kan si noe annet. Han virket ikke som en som blir lett fornærmet heller, jeg tar sjansen på å si at vi har nok ikke helt samme definisjon på hva en hage er, han og jeg.

Dag Lyngar har jeg møtt i flere sammenhenger både via Hagegal og Hagelag. Han skal forresten holde foredrag på Rom Hagesenter. Var det den 19. mai tro? Dag er en morsom mann, ingen kan si noe annet. Han virket heller ikke som en som blir lett fornærmet. Av og til synes jeg han snakket om ting som ikke hadde direkte tilknytning til roser. Det kan selvfølgelig hende at jeg ikke fulgte godt nok med, og derfor ikke så sammenhengen, men morsomt var det.

Så kunne jeg selvfølgelig avslutte med å si "Og sist men ikke minst..." Neida, Pernille Dahl var først hun, men jeg har spart det beste til sist. Foredraget var mandag morgen, uten at det hadde noe med saken å gjøre, og det handlet om sansehager. Det er mulig hun er morsom, men hun hadde så mye godt fagstoff at jeg la ikke merke til det. Pernille har studert hagedesign i England i tre år. "Først designer dere en spennende hage, så tilpasser dere den til brukergruppen." Hm-det hadde jeg ikke tenkt på...og hvorfor det? "Jo, for hvis man henger seg opp i regler og tilpassninger i begynnelsen av prosessen, kan hagen lett bli litt borte." Hun viste bilder av god og spennende design og jeg sugde til meg som en svamp. Man kan si hva man vil om plantefysiologi, men her snakker vi om mat for Mons.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar