onsdag 2. mars 2011

Enda mer labøvelser.

Jeg skjønner at det er viktig, men...det var disse rapportene. Denne gangen var det spireforsøk. Vi laget til forskjellige jordblandinger. Min gruppe fikk oppgaven å blande 2 liters potter med 50 % jord og 50 % halm. Vi klipte halm og vi klipte halm og vi klipte halm.
Vi sådde solsikker, kløver og karse i forskjellige jordblandinger. Med halm i jorda burde ikke frøet spire i det hele tatt, men det gjorde det. Hadde vi blandet inn råtten halm istedet for tørr ny halm tror jeg det ville blitt et annet resultat. Men det var flere feilkilder i dette forsøket. Vi veide ikke opp frøene, så vi vet ikke om det spirte dårlig, eller om det var sådd tynnt. Dessuten ble pottene vannet med gjødselvann. De helt store forskjellene fant vi egentlig ikke. Ja, ja, så vet vi det.


3 kommentarer:

  1. Anonym11:49

    Frø har en vidundelig evne til å ville spire - uansett hvor dårlig behandlingen er.
    Feilkildene er virkelig viktig å analysere. De kan fortelle MER enn selve forsøket.
    Jeg lurer litt på hvordan rotutviklingen blir i de ulike mediene...

    SvarSlett
  2. For meg ser det ut til at de pottene som hadde sand i jorda hadde best rotutvikling, uavhengig av hva annet som var i jorda. Det være seg aske eller halm.

    SvarSlett
  3. Før en fin blogg, har lagt dæ til som følger, koselig om du følger mæ.

    Lisbeth ;O)

    SvarSlett