onsdag 19. mai 2010

Grønnsakshagen uke 20

I løpet av to uker har det blitt grønt i hagen. Den eneste planta som har tatt skade av vinteren er rosa"Lykkefund". Det overrasket meg veldig. Den skyter fra rota så den er ikke død, men greinene har nok tørket ut i vårsola.

Nå har jeg plantet ut kål. De har fått et dobbelt lag med fiberduk. Det verner mot eventuell nattefrost, men viktigere, det verner mot kålsommerfugl. Jeg vet at sommerfuglene ikke legger egg på lenge ennå, men jeg vet også at legger jeg ikke duken på med en gang blir det ikke gjort før det er for sent. Et annet udyr, som jeg i farta ikke husker navnet på, overvintrer i jorda. Da er fiberduk fryktelig dumt, de blir fanget i matfatet uten naturlige fiender som småfugler og lignende. Derfor har jeg plantet kålen på et annet sted enn i fjor.

Jeg har endelig fått kjøpt inn settepoteter. De burde ha vært lagt ut til forgroing for flere uker siden. I fjor la jeg dem under lys rett etter påske. Det var kanskje i tidligste laget, men midt i mai er egentlig litt seint. I år har jeg 20 kg Troll og 10 kg Odin. Jeg vurderer å kjøpe inn 5 kg mandel også. Mandelpotet er veldig godt da. I fjor hadde vi Berber og de likte vi ikke. Det kan tenkes at de får bedre smak andre steder. Her passer de definitivt ikke.
Sent i fjor høst satte jeg ned hvitløk. Det prosjektet hadde jeg ikke store forhåpninger til for dette har jeg prøvd før. Det har aldri kommet opp noe uten at jeg har bedre forklaring enn at de råtnet. Siden det er vanskelig å få tak i setteløk har jeg brukt butikkløk. De var produsert i Kina (!) og jeg mistenker at det finnes hvitløk som egner seg bedre i vårt klima. Fra Canada for eksempel. I år fikk jeg av en eller annen grunn veldig godt resultat. Jeg vet ikke hva det skyldes, bedre drenering, godt dekke enten det var halmen eller snøen, eller kanskje har jeg vært snill pike og fortjente det? Ikke godt å si. Det blir uansett årsak veldig spennende.

Epletreet skal få et eget innlegg, men jeg kan røpe at på den fronten skjer det spennende ting om dagen.


5 kommentarer:

  1. Anonym08:43

    Mandelpotet blir veldig god i sandjord og høyt til fjells har jeg hørt? Jeg har også prøvd hvitløk for første gang i år. :) Spennende. Får håpe at mine ikke kom fra kina. Mine 4 (!) poteter er også i jorda. :D

    SvarSlett
  2. Skal si du står på i kjøkkenhagen, lykke til med avlingen :) Jeg dropper potetene i år pga kjølmarken, det blir løk i stedet.

    Ang hvitløk har jeg opplevd det samme som deg. I fjor var avlingen begredelig, tror vi fikk to bittesmå hvitløk, men i år gror det masse og ser veldig bra ut.

    Skal bli spennende å høre om epletreet.

    SvarSlett
  3. Au, jeg har vondt av min egen kjøkkenhage. Det blir ikke gjort noe denne uka heller.

    SvarSlett
  4. Det er riktig at mandelpotet blir best høyt til fjells. Vi hadde et stykke i fjor og de ble veldig gode. Har sjekket pris på settepotetene og sa høflig "nei takk". Håper jeg kan snike meg til noen hos naboen på andre sida i år også.

    Kjølmark var et stort problem her i fjor, men jeg gir meg ikke. Alle jeg ser blir delt i to mellom neglene. De sier problemet er størst første år etter eng.

    Berit: Det kommer dager etter dette og det er da god tid til mye godt enda. Det verste du kan ha i hagen er ikke ugress, men dårlig samvittighet.

    SvarSlett
  5. Jag har hört att potatis är ett bra åte för kjölemarken. Men annars har du nog varit snäll pike. Min vitlök ser också bättre ut i år. Vi får väl se hur det blir utöver sommaren.

    SvarSlett