søndag 10. mai 2009

Muskler etterlyses.

Dette er vår kjøkkenhage, snart i alle fall. I tillegg skal vi ha en potetåker. Planen var å kjøpe traktor i vinter. Det trodde vi at vi hadde gjort. Vi har hatt avtale om traktor, men i siste liten har kjøpet blitt hevet. Tre ganger faktisk. Nå er våren her og vi er like traktorløse som før.

Skal, skal ikke be naboen om å pløye? Stor traktor kommer ikke til i kjøkkenhagen, og den lager pakkeskader der vi skal ha poteter. (Mantis er i veikeste laget, hi hi.) Ved et slumpetreff kom jeg over en tohjulstraktor som stod lagret. Den kunne jeg låne, men den hadde bare harv ikke plog. Alternativet er faktisk å spavende hele greia. Vi valgte harv. Det betyr at vi må over med greip og fjerne all torv og kveke etterpå. Det er her etterlysningen kommer inn. Jeg har i løpet av vinteren mistet noen muskler. Jeg kunne ikke for mitt bare liv komme på hvor jeg hadde lagt dem.

Nå er alt som skal harves hakket opp. Store stykker er luket. Løk og jordskokk er på plass der det skal - i jorda. Det var når jeg våknet i dag tidlig at jeg fant igjen musklene mine. Oj-oj så støl har jeg ikke vært siden jeg tok de første sit-upsene i "Harryford"s konkurranse i januar. Men det er ikke noen vei utenom, det er våronn og potetene venter. De har ligget til groing ganske lenge og har fine grønne skudd. De må i jord, helst i går.

9 kommentarer:

  1. :klem: Eit lass med medkjensle kjem herfrå, å vere så støl er både vondt og irriterande! Men det blir fint, og så kan ein tenke at slik har bønder hatt det i hundrevis av år... ;-)

    SvarSlett
  2. Så dumt dette var, da. Fikk han ikke maskinen til å virke da?

    SvarSlett
  3. Hvis dere orker å ta turen til Hadeland med tilhenger, kan dere få låne Agria med plog hos oss :-)

    SvarSlett
  4. ..og jordfres..

    SvarSlett
  5. Hvor fant du dine muskler igjen, ved å grave opp et jordstykke? Jeg kan nemlig ikke finne igjen mine men har ennå ikke spadd på alt for lenge.

    Det blir en flott potet og grønnsakåker!

    SvarSlett
  6. Tanken på våre forfedres slit har faktisk streifet meg også i dag.

    Traktoren virket, men siden den bare hadde harv og ikke plog ble det mye manuelt arbeid. Vi er snart i mål for i år, men vi kommer gjerne til Hadeland med henger neste gang vi har våronn.

    Musklene nederst i ryggen er i alle fall der de skal være. Det kan jeg kjenne helt tydelig. :-D

    SvarSlett
  7. Oj, stakkar dere, for et slit! Ja, man kan begynne å tenke bakover til fordums tider, men da hadde de i det minste hesten til å dra plogen :) Å være sin egen hest er tungt. Pass på ryggen så du ikke får trøbbel med den, bedre å bruke litt lenger tid enn å få en knekk så man ikke får gjort noe på lenge.

    SvarSlett
  8. Jeg takker for all omtanke, men det er ikke veldig synd på oss. I motsetning til forfedrene våre, har vi faktisk valgt dette selv. Vi har tak over hodet og mat på bordet uansett. Dette er bare gøy, i alle fall når værste våronna er over.

    SvarSlett
  9. Det potetjordet kommer til å smake godt tilslutt. Gleder meg til å ta en tur når det lir litt utpå...

    SvarSlett